سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بامدادان به جستجوی دانش برخیزید که سحرخیزی مایه برکت و کامیابی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» درس اول: اوصاف و عناوین قرآن 1

سلام دوستان

ان شاء الله سال خوب و با برکتی داشته باشید.

کتاب قرآن شناسی آیت الله مصباح یزدی، یکی از بهترین کتاب ها در مورد معارف قرآن می باشد. بنده این کتاب که در دو جلد تالیف شده است را خلاصه نموده ام و اکنون درس به درس در اختیار دوستان قرار می دهم. امیدوارم از این کتاب بهره مند شوند.

اما درس اول این کتاب عبارت است از اوصاف و عناوین قرآن.

بعد از فهم ضرورت مراجعه به قرآن باید دید که قرآن خود را چگونه معرفی می کند. قرآن در قالب عناوین مفرد و جمله به معرفی خود پرداخته است. اقوال مفسران در تعداد اسامی و عناوین قرآن مختلف بوده و برخی آن را بیش از نود و برخی آن را اندک شمرده اند. اختلاف در تفسیر این آیات و برداشت های متفاوت از تعبیر اوصاف قرآن، زمینه ساز اختلاف نظر آنها شده است: ذکر عناوین کتاب، قرآن، ‌ذکر و... از جانب کسانی است که عنواین مستقل و اسم خاص مشهور مد نظرشان بوده و آنها که تعداد اسامی را زیاد شمرده اند، اسم و وصف لغوی مرادشان بوده نه علم یا صفت ویژه. هر یک از این عناوین قابلیت بررسی در ابعاد مختلفی چون وحدت یا تعدد معانی، اسم خاص بودن یا نبودن آنها،‌ ساختار معناشناختی آنها و ... دارند.

تقسیم عناوین و اوصاف قرآن

تنها به دو نوع تقسیم بندی اشاره می شود:

·          دسته بندی بر اساس مستقل یا تبعی بودن عناوین: عناوینی مستقل اند که بدون آنکه صفت واژه دیگری باشند، بر قرآن اطلاق شوند و تعداش 40 تاست. عناوین تبعی عناوینی است که به همراه واژه دیگری بر قرآن اطلاق شده است و تعداش 18 تاست.

·         دسته بندی بر اساس ارتباط محتوایی عناوین با یکدیگر: در این دسته مجموع عناوین بیش از 60 تاست.

تقسیم بندی محتوایی عناوین و اوصاف قرآن

عناوین قرآن از حیث قرابت محتوایی در ده دسته جای می گیرند:

1.       عناوین بیانگر معنای جنسی(عناوین مشیر): برخی تنها افاده معنای جنسی دارند

&   کتاب و کتب: کتاب مصدر و به معنای گرد آوردن و ثبت کردن است ولی در کاربرد رایج به معنای نوشتن و نوشته به کار میرود. در قرآن نیز به معنای نوشته است. در 47 مورد الکتاب بر قرآن اطلاق شده است. و در 9 مورد به صورت احتمالی بر قرآن اطلاق شده است. و به صورت های مختلف مورد استعمال قرار گرفته مثلا یک بار متصف به وصف عزیز و یک بار متصف به وصف مبین شده و بار دیگر به صورت اضافه به الله استعمال شده است. البته بدر برخی موارد، مراد از کتاب کتاب آسمانی دیگر است.

#      راز نام گذاری قرآن به کتاب: آیا پس از نوشته شدن قرآن بر آن اطلاق شده یا قبل از آن و در صورت دوم چگونه بر الفاظ نانوشته قرآن اطلاق شده است؟ اقوال مختلفی وجود دارد: برخی چنین استعمالی را حقیقی دانسته و گفته اند که وقتی این عنوان برای قرآن نازل شده که بخشی از آن نوشته شده بود. اگر چه این، مطابق با روایات درباره ترتیب نزول قرآن است که اولین آیه ای که لفظ کتاب بر قرآن نازل شده است بعد از نزول 35 سوره بوده است اما این صرفا حدس بوده و دلیلی بر اثبات آن نداریم. برخی دیگر این استعمال را مجازی می دانند و گفته اند که به لحاظ اینکه در آینده نوشته می شود و یا باید نوشته شود،‌بر قرآن اطلاق شده است. این مخالف ظاهر قرآن است و دلیلی هم بر آن نداریم. البته می توان گفت مراد از کتاب، مکتوب شانی است یعنی نوشتنی است. قول دیگر این است که به اعتبار ثبت قرآن در لوح محفوظ بدان کتاب اطلاق شده است که برای شناخت آن باید در ابتدا لوح محفوظ را شناخت.

&   صحف: جمع صحیفه، در لغت به معنای انبساط و وسعت در شی و شی گسترده است. و در قرآن منظور از آن لوحه های نورانی و غیر مادی است که مفاد وحی بر آن ثبت شده است. و 2 بار در قرآن استعمال شده است.

&   حدیث و احسن الحدیث: در لعت به معنای تازه است اما در دو معنی استعمال می شود: 1. تازه و جدید 2. سخن و کلام؛ و در مورد قرآن به معنای سخن و احسن الحدیث (بهترین سخن) است. 4 بار در قرآن استعمال شده است.

&   قول: در قرآن در آیاتی کلمه قول به کار رفته است و مراد از آن قرآن است: لقد وصلنا لهم القول لعلهم یتذکرون(51 قصص)

&   قرآن: در لغت به معنای خواندنی است. این واژه در ابتدا وصف بوده و بعد علم شده است؛ و ظاهرا در اطلاق این کلمه بر قرآن عنایتی جز اینکه الفاظی خواندنی است منظور نیست. در وصف بودن آن وجوهی بر شمرده اند:

#                       قرآن جمع از ماده قرا است که به زمان حیض اطلاق می شود.

#                       در 50 موردی که این کلمه در قرآن آمده به معنای همین کتاب شریف است. البته 13 مرتبه بدون الف و لام آمده است.

2.       عناوین بیانگر از سوی خدا بودن قرآن

&   کلام الله و کلمات الله: کلام الله در سه مورد در قرآن آمده است. البته در مورد غیر قرآن هم به کار برده شده است.

&   تنزیل و منزل: تنزیل پنج مورد، و واژه منزل در یک آیه به کار برده شده است. تنزیل از ماده نزل به معنای فرود آمدن است و هیئت تفعیل دلالت بر کثرت دارد. نزول در برابر صعود می باشد و در امور محسوس و اعتباری و امور حقیقی به کار برده می شود.

&   آیات: به صورت های مختلفی چون مضاف و وصف و ... در قرآن آمده است. به معنای نشانه و علامت است. از موارد اطلاق آیه بر قرآن،‌ و آیات الله است. و آیات الهی به تکوینی و تشریعی تقسیم می شوند. آیات تشریعی خود قرآن و دیگر کتب آسمانی اند اما آیات تکوینی خود بر دو قسمند: امور عادی و امور خارق العاده.

&   وحی:وحی در اصل به معنای اشاره سریع و در اصطلاح به القای مطلبی از سوی خداوند به پیامبران اطلاق می شود. در قرآن وحی به معنای وسیع لغوی آن هم در مورد انسان و هم در مورد غیر انسان به کار برده شده است. و در دو آیه بر قرآن اطلاق شده است.

3.       عناوین بیانگر ویژگی قرآن در نحوه بیان

&   مبین: 5 بار به صورت نکره و 5 بار به صورت معرفه در قرآن آمده است: تلک آیات الکتاب المبین.

&   متشابه: کتابا متشابها (زمر23)(کتابی همگون) متشابه از شبه به معنای مانند چیزی بودن است؛‌اگر به باب تفعال رود دال بر مشارکت دو چیز در ماده فعل است. وصف کردن همه قرآن به متشابه،‌به لحاظ همانندی آیات با همدیگر است.

&   مثانی: در دو جای قرآن آمده است و در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد:

#                       جمع غیر قیاسی مثنی است و به معنای مکرر است. و به علت تکرار برخی از آیات قرآن بر آن اطلاق شده است. یا اینکه تلاوت مکرر آن موجب کهنگی اش نمی شود.

#                       به معنای جفت جفت است،‌ زیرا انذارش با تبشیر و مواعظش با قصص جفت شده است.

#                       از ماده ثناء به معنای ثنای الهی است؛ آیاتش شنونده را به ثناگویی وا می دارد.

#                       از ماده ثنی به معنای مایل شدن است. و به علت پیوند آیات الهی با هم،‌ به مثانی معروف شده اند.

#                       از ماده ثنی به معنای عطف،‌ میل کردن و تا کردن است؛ کلمه مثانی در خصوص قرآن همان معنای آیات را افاده می کند. (قرآن در عین اینکه مقطع های مشخصی دارد دارای پیوستگی است لذا به مثانی معروف شده است.

&   عربی: قرآنا عربیا (رعد 37)

&   تفصیل و مفصل فصل به معنای جدا کردن و تمییز دادن است که گاهی در امور حسی مانند فاصله اندختن بین دو امر مادی؛ و گاهی در امور اعتباری مثل قضاوت؛ و گاهی در امور معنوی مثل جدا کردن حق از باطل، به کار می رود.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( جمعه 92/1/16 :: ساعت 6:22 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 121
>> مجموع بازدیدها: 714333
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب